onsdag 22. oktober 2008

IKT på 1 trinn

I dag på samling diskuterte vi om Trageton som hadde gjennomført prosjekt med PC bruk ned i 1trinn. Trageton mener at elevene ikke er finmotorisk utviklet til at de kan skrive. Det er letter å skrive på PC. Det jeg kjenner til er at det er lite eller ingen bruk av PC i norskfaget. Elevene bruker ikke PC til skriving eller leke med i undervisningen. Jeg tenker på hvordan kan man bruke PC sammen med 1 trinn? Er det noen som har forslag på hvordan man kan bruke PC i nors undervisning 1 trinn?

5 kommentarer:

Bente sa...

Jeg har ikke sett i 1. trinn, men jeg har observert bruk av IKT på 2. trinn. Der hadde en elev hver dag ansvar for å skrive om været. De jobbet to og to i lag om å skrive en liten fortelling.

Hva med å bruke et nettsted til et av læreverkene på 1. trinn? Er det en mulighet?

Liss sa...

Ja selvfølgelig kan vi bruk IKT i forhold til forskjellige programvarer. Men kanskje kan man lære 1 trinn tekstbehandling, hvordan de skal bruke musa, hvordan lagre og finne det vi har lagret. Dette er noe alle får bruk for. Det er bare noen forslag.

Liss sa...

IKT på 1 trinn
Jeg satt å lette på nettet og fant dette. Under Åskollen skole, plan for norsk faget etter 4 trinn. Se under undervisningsopplegg på dikt og Pohto Story. Det er en måte man kan bruke IKT på.



http://askollen.drammen.kommune.no/index.php?pageID=133

Lisa sa...

Jeg håper du har sett at Bodø kommune har utarbeidet en plan for grunnleggende fedigheter i IKT for skolene i kommunen. I den går det fram at elevene på første trinn skal lære seg å slå på og av maskinen, lære seg å bruke mus, starte et tekstbehandlingsprogram, skrive små og store bokstaver, skrive eks. navnene på de i klassen, skrive ut det de har skrevet og bruke internett etter instruksjon fra lærer til f.eks bokstavtreningsprogram (www.gyldendal.no/abc og www.loop.no)

Lisa sa...

Jeg håper du har sett Bodø kommunes plan for grunnleggende ferdigheter i IKT for skolene i kommunen. Der går det frem at elever på 1. trinn skal lære seg å slå av og på maskinen, lære å bruke mus, starte et tekstbehandlingsprogram, skrive små og store bokstaver, skrive navn på elever i klassen, skrive ut og bruke internett etter instruksjon fra lærer til f. eks bokstavtreningsprogrammer (www.gyldendal.no/abc og www.loop.no). Dersom du ikke har denne planen, så spør noen på jobb, eller søk på nettet.Den letter arbeidet med planlegging av IKT i undervisningen.