onsdag 22. oktober 2008
IKT på 1 trinn
I dag på samling diskuterte vi om Trageton som hadde gjennomført prosjekt med PC bruk ned i 1trinn. Trageton mener at elevene ikke er finmotorisk utviklet til at de kan skrive. Det er letter å skrive på PC. Det jeg kjenner til er at det er lite eller ingen bruk av PC i norskfaget. Elevene bruker ikke PC til skriving eller leke med i undervisningen. Jeg tenker på hvordan kan man bruke PC sammen med 1 trinn? Er det noen som har forslag på hvordan man kan bruke PC i nors undervisning 1 trinn?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Jeg har ikke sett i 1. trinn, men jeg har observert bruk av IKT på 2. trinn. Der hadde en elev hver dag ansvar for å skrive om været. De jobbet to og to i lag om å skrive en liten fortelling.
Hva med å bruke et nettsted til et av læreverkene på 1. trinn? Er det en mulighet?
Ja selvfølgelig kan vi bruk IKT i forhold til forskjellige programvarer. Men kanskje kan man lære 1 trinn tekstbehandling, hvordan de skal bruke musa, hvordan lagre og finne det vi har lagret. Dette er noe alle får bruk for. Det er bare noen forslag.
IKT på 1 trinn
Jeg satt å lette på nettet og fant dette. Under Åskollen skole, plan for norsk faget etter 4 trinn. Se under undervisningsopplegg på dikt og Pohto Story. Det er en måte man kan bruke IKT på.
http://askollen.drammen.kommune.no/index.php?pageID=133
Jeg håper du har sett at Bodø kommune har utarbeidet en plan for grunnleggende fedigheter i IKT for skolene i kommunen. I den går det fram at elevene på første trinn skal lære seg å slå på og av maskinen, lære seg å bruke mus, starte et tekstbehandlingsprogram, skrive små og store bokstaver, skrive eks. navnene på de i klassen, skrive ut det de har skrevet og bruke internett etter instruksjon fra lærer til f.eks bokstavtreningsprogram (www.gyldendal.no/abc og www.loop.no)
Jeg håper du har sett Bodø kommunes plan for grunnleggende ferdigheter i IKT for skolene i kommunen. Der går det frem at elever på 1. trinn skal lære seg å slå av og på maskinen, lære å bruke mus, starte et tekstbehandlingsprogram, skrive små og store bokstaver, skrive navn på elever i klassen, skrive ut og bruke internett etter instruksjon fra lærer til f. eks bokstavtreningsprogrammer (www.gyldendal.no/abc og www.loop.no). Dersom du ikke har denne planen, så spør noen på jobb, eller søk på nettet.Den letter arbeidet med planlegging av IKT i undervisningen.
Legg inn en kommentar